Uniwersytet Śląski
mgr Michał TomaszekTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
mgr inż. Aleksandra E. AdamczykTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
dr Renata MateusiakTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka / Departament Udostępniania Zbiorów i Informacji Naukowej Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego. Sekcja Obsługi Nauki ul. Bankowa 11a, Katowice 40-007 |
Szanowni Państwo, zapraszamy do wysyłania informacji o swoim dorobku za pośrednictwem formularzy e-ZGŁOSZENIE lub mailem
System umożliwiający pracownikom UŚ zgłaszanie drogą elektroniczną własnych publikacji. Uwaga! Zgłoszony dorobek zanim trafi do Bibliografii jest opracowywany przez operatorów systemu.
Typ publikacji | Formularz WWW | Formularz do druku |
Książka |
||
Fragment książki |
||
Artykuł / Wywiad |
||
Recenzja / Polemika |
||
Czasopismo |
||
Wystawa / Koncert |
||
Praca Artystyczna |
Każda publikacja w otwartym dostępie (np. na licencji Creative Commons), która jest zgłaszana do Bibliografii Dorobku zostaje przekazana redaktorom Repozytorium RE-BUŚ, którzy deponują tytuł, nadając mu unikalny identyfikator Handle System. I odwrotnie - każdy tytuł zdeponowany przez pracownika w RE-BUŚ nie wymaga osobnego zgłoszenia do operatorów Bibliografii, jest przesyłany przez redaktorów RE-BUŚ.
Bibliografia Dorobku Pracowników Uniwersytetu Śląskiego jest tworzona w BUŚ od lat siedemdziesiątych. Prace nad jej elektroniczną formą rozpoczęto w 1997 r. i realizowane są na bieżąco przy współpracy bibliotek specjalistycznych. Baza bibliograficzna rejestruje dokumenty wydawane od powstania Uniwersytetu Śląskiego - a zatem od roku 1968; dokumentuje dorobek piśmienniczy i artystyczny pracowników UŚ zatrudnionych na etatach naukowych, dydaktycznych, naukowo-dydaktycznych, bibliotekarskich, technicznych, administracyjnych, pracowników emerytowanych i rencistów.
Poniżej podajemy listę najbardziej typowych rodzajów działalności naukowej i artystycznej, która jest stale rozbudowywana zgodnie z potrzebami pracowników i w oparciu o obowiązujące normy oraz doświadczenie bibliotekarzy opracowujących gromadzone dane.
- Artykuł
- Książka
- Niesamoistna cześć wydawnicza (rozdział)
- Abstrakt, poster, komunikat
- Czasopismo
- Film/Spektakl
- Hasło w projekcie WWW
- Koncert / Wystawa
- Mapa
- Nagranie dźwiękowe
- Patent
- Polemika
- Recenzja
- Rekonstrukcja dzieła filmowego
- Wywiad
- Wzór użytkowy
Dane z Bibliografii służą upowszechnianiu i promocji informacji o dorobku piśmienniczym i artystycznym Uniwersytetu Śląskiego.Informacje o publikacjach są eksportowane do plików, które Importerzy Publikacji z Wydziałów UŚ wykorzystują do zasilenia bazy Polska Bibliografia Naukowa w części Moduł Sprawozdawczy, która jest częścią Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym „POLon”. Bibliografia umożliwia eksport danych do Portalu Pracownika, ORCID oraz na strony internetowe jednostek uniwersyteckich w postaci list publikacji pracowników. System jest na bieżąco rozwijany przez Bibliotekę w porozumieniu z innymi Jednostkami i służbami informatycznymi UŚ.
Bibliografię tworzy Biblioteka UŚ przy współpracy bibliotek specjalistycznych. To tam docierają informacje o publikacjach przekazanych za pomocą formularzy e-zgłoszenia, jak i te wysyłane mailem. W bibliotece specjalistycznej swojego wydziału (lub w BUŚ w przypadku braku biblioteki wydziałowej) można też złożyć oświadczenie o afiliacji i kopie swoich bieżących publikacji.
Informację o bieżącym dorobku przekazujemy w terminie 1 miesiąca od daty ukazania się publikacji. Dane o wcześniejszych publikacjach można przekazać do Biblioteki w dowolnym czasie.
Publikacje przekazujemy do biblioteki specjalistycznej na Wydziale, a w razie jej braku do Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego.
Informacje o publikacjach i działalności artystycznej można przekazać:
- za pośrednictwem formularzy systemu e-zgłoszenie na stronie http://ebibliografia.bg.us.edu.pl/
- w wersji papierowej i elektronicznej (wydruk, e-mail, skan);
- osobiście w odpowiedniej bibliotece specjalistycznej.
Informacje przekazywane za pośrednictwem formularzy systemu e-zgłoszenie zawierają elementy obowiązkowe do wypełnienia. Po wysłaniu formularza należy do biblioteki dostarczyć dokumentację wymienioną w tabeli poniżej.Informacje przekazywane w inny sposób (wydruk, e-mail, skan) powinny zawierać następujące elementy:
artykuły |
a) strona tytułowa czasopisma (rok, numer woluminu) b) pierwsza i ostatnia strona artykułu lub plik w wersji elektronicznej (PDF z wersją artykułu, jaka ukazała się w czasopiśmie), c) w przypadku artykułów w czasopiśmie elektronicznym: PDF z ostateczną wersją artykułu lub link do otwartego tekstu dostępnego w Internecie, d) oświadczenie o afiliacji |
książka / rozdział |
a) strona tytułowa książki, b) stronę zawierającą informacje o autorze/redaktorze książki, wydawcy, roku wydania, miejscu wydania i numerze ISBN, c) spis treści, d) pierwsza i ostatnia strona rozdziału, e) ostatnia strona książki z tekstem (w przypadku monografii), f) w przypadku monografii w wersji elektronicznej: PDF z ostateczną wersją publikacji lub link do otwartego tekstu dostępnego w Internecie, d) oświadczenie o afiliacji |
wystawa / koncert |
a) autor/ -rzy (artyści, kompozytorzy, inni), b) tytuł/temat wystawy/koncertu, c) data (DD-MM-RRRR), d) miejsce; |
praca artystyczna |
a) autor/ -rzy, b) tytuł pracy, c) rodzaj (film, fotografia, obraz, grafika, utwór muzyczny), d) data powstania/premiery (DD-MM-RRRR), e) miejsce; |
recenzja |
a) tytuł recenzowanego dzieła, b) autor publikacji, c) autor recenzji, d) tytuł czasopisma, e) tom, f) numer, g) rok wydania, h) zajęte strony |
Publikacje, które ukazały się wyłącznie w wersji elektronicznej, wymagają przekazania adresu internetowego dokumentu i źródła, w którym zostały opublikowane, a także DOI (o ile publikacja posiada taki identyfikator).
Formaty
Publikacje zamieszczone w Internecie są kodowane w różnych formatach. Przeglądanie pełnych tekstów w bazie możliwe jest po zainstalowaniu odpowiednich programów. Poniżej zamieszczamy linki umożliwiające pobranie tzw. wtyczek (czytników najczęściej występujących w bazie formatów).
Format | Opis | Pliki do pobrania |
![]() |
Format o wysoce efektywnej metodzie kompresji obrazu. Czytniki tego formatu są udostępniane za darmo przez amerykańską firmę LizardTech Inc.
Posiada rozszerzenie *.djvu lub *.djv |
DjVu [Windows] DjVu [Linux] |
![]() |
Format plików służący do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych. Stworzony i promowany przez firmę Adobe Systems. Czytniki tego formatu są udostępniane za darmo przez firmy: Adobe, Foxit itp.
Posiada rozszerzenie *.pdf |
Adobe Reader PL 6.0 [Windows 98/Me] Adobe Reader PL 8.0 [Windows XP/Vista] Foxit Reader 3.0 |
![]() |
Pliki skompresowane należy rozpakować z pomocą programu archiwizującego. Popularnym, darmowym programem w tej kategorii jest 7-Zip. [GNU LGPL]. Charakteryzuje się bardzo wysokim stopniem kompresji generowanych plików (we własnym formacie 7z). Obsługuje ponadto formaty: ZIP, CAB, RAR, ARJ, GZIP, BZIP2, TAR, CPIO, RPM i DEB.
Kompresja / Dekompresja (rozpakowywanie) plików z rozszerzeniem: .7z, .zip, .gzip, .gz, .bzip2, .tar Dekompresja (tylko): .arj, .cab, .chm, .cpio, .deb, .dmg, .hfs, .iso, .lzh, .lzma, .msi, .nsis, .rar, .rpm, .udf, .wim, .xar, .z |
7-ZIP |
![]() |
Pliki z rozszerzeniem .ps można otworzyć z pomocą itnterpretera języka opisu strony PostScript oraz plików w formacie Portable Document Format. W tym celu konieczne jest zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania. Proponujemy program darmowy Ghostscript, pozwala on na odczyt plików zapisanych w języku PostScript, a następnie ich konwersję do wielu formatów rastrowanych oraz Portable Document Format [.pdf] lub wydruk na drukarkach nie obsługujących PostScriptu. | Ghostscript, Ghostview and GSview |
![]() |
Hipertekstowy język znaczników stosowany do pisania stron WWW.
Posiada rozszerzenia *.html, *.htm |
Przeglądarka internetowa |
Literatura na temat bazy:
- Bibliografia Dorobku Pracowników Naukowych Uniwersytetu Śląskiego - doświadczenia ostatniej dekady / Aleksandra E. Adamczyk. // W: Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego w pięćdziesięciolecie istnienia. - Katowice : Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, 2018. - S. 245-255
- System bibliograficzny Uniwersytetu Śląskiego jako źródło danych referencyjnych dla systemów informacyjnych uczelni i państwa / Aleksandra E. Adamczyk, Michał Tomaszek, Andrzej Koziara.// Forum Bibl. Med. - 2016, nr 1, s. 167-178
- Bibliografia Dorobku Pracowników Uniwersytetu Śląskiego : zarządzanie projektem / Aleksandra E. Adamczyk // W: Zarządzanie informacją w nauce. - Katowice : Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2010. - s. 123-132
- Bibliografia Dorobku Pracowników Uniwersytetu Śląskiego - od kartoteki do bazy on-line : doświadczenia i perspektywy / Aleksandra E. Adamczyk // W: Biblioteka otwarta : wczoraj i jutro Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego. - Katowice : Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, 2008. - s. 59-68
- Polskie bibliografie zespołów osobowych w Internecie : systemy udostępniania i wyszukiwania informacji / Agnieszka Bajor, Aleksandra E. Adamczyk // PTINT, Prakt. Teor. Inf. Nauk. Tech. - 2005, nr 3, s. 21-47
Biblioteka UŚ do tej pory wspierała Importerów Publikacji (będących oficjalnymi przedstawicielami jednostek/dyscyplin w bazie PBN) przekazując w latach 2015-2020 pliki .xml z wygenerowanymi z Bibliografii listami publikacji (artykuły, książki i rozdziały) oraz na bieżąco reagując na zmiany wprowadzane w bazie ministerialnej.
Profil Instytucji to pakiet funkcjonalności Polskiej Bibliografii Naukowej uruchomiony w 2020 r. będący jedynym, oficjalnym miejscem wprowadzania danych o publikacjach (artykułach, książkach i rozdziałach), które będą brane pod uwagę w ocenie dyscyplin naukowych.
Profil Instytucji gromadzi informacje o monografiach, rozdziałach i artykułach. Na razie nie jest przewidziane rozszerzenie tej listy o inne rodzaje publikacji.
Od kwietnia 2016 r. rolę operatora systemu PBN oraz POL-index pełni Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy. Wcześniej funkcję tę sprawowała firma Index Copernicus, która przejęła system od jego twórcy, którym jest ICM (Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego, Uniwersytet Warszawski).
Rozporządzenie parametryzacyjne z 22 lutego 2019 r. zakłada bieżące przekazywanie danych do systemów ministerialnych.
Importer Publikacji to osoba w jednostce naukowej odpowiedzialna za dorobek zgromadzony w Profilu Instytucji. Ze względu na oficjalny charakter Profilu oraz wagę sprawozdań uprawnienia dla osób wprowadzających dane w imieniu jednostki naukowej muszą wynikać ze stosownego upoważnienia udzielonego na piśmie przez kierownika jednostki naukowej. Aby otrzymać rolę Importera Publikacji należy zwrócić się w tej sprawie do Administratora podmiotu w POL-on. Więcej o roli Importera w systemie Pomocy PBN.
Do czasu uruchomienia pierwszej wersji PBN 2.0 Importer Publikacji, oprócz wgrania do Modułu pliku .xml otrzymanego z Biblioteki UŚ, musiał sprawdzać każdy rekord pod względem poprawności danych oraz uzupełnić brakujące informacje. Przede wszystkim były to informacje o:
- afiliacji do jednostki,
- otwartym dostępie do publikacji (Open Access)
- „indeksowaniu w bazach czasopism i abstraktów: Web of Science Core Collection, Scopus lub w innych bazach danych uznanych w środowisku naukowym danej dyscypliny naukowej za spełniające kryterium szerokiej dostępności” (dotyczy m.in. materiałów konferencyjnych),
- uzupełnienia pełnych tytułów czasopism w artykułach,
- poprawienia oznaczenia odpowiedzialności w przypadku książek (autor czy redaktor),
- ewentualnego doprecyzowania liczby arkuszy wydawniczych,
- od 01 sierpnia 2016 r. według interpretacji dostarczonej operatorowi systemu przez MNiSW w opisach rekordów rozdziałów z monografii należy uzupełnić informacje o redaktorach monografii,
- od 13.01.2017 r. wprowadzono zasady uzupełniania danych sformułowane w "Podręczniku użytkownika - Ankieta jednostek w systemie PBN" dostosowane do opublikowanego "Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27.12.2016 r. w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych"
Biblioteka UŚ na podstawie "Zarządzenia nr 63 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2015 r. w sprawie dokumentowania i upowszechniania dorobku naukowego pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach." w latach 2015-2020 generowała z Bibliografii Dorobku Pracowników UŚ pliki .xml dla Importerów Publikacji na Wydziałach. Stara się pełnić funkcje doradcze i informacyjne dla wszystkich PBN.
2. Szczegóły związane z rolą Biblioteki UŚ zostały omówione w artykule System bibliograficzny Uniwersytetu Śląskiego jako źródło danych referencyjnych dla systemów informacyjnych uczelni i państwa / Aleksandra E. Adamczyk, Michał Tomaszek, Andrzej Koziara.// Forum Bibl. Med. - 2016, nr 1, s. 167-178 . Materiał był prezentowany na XXXIV Konferencji Problemowej Bibliotek Medycznych ”Biblioteka przyszłości” (Białystok, 29 czerwca - 1 lipca 2016 r.).
Na dzień 04.06.2020 r. OPI nie udostępnia żadnej formy masowego importu danych z systemów lokalnych do Profilu Jednostki. W trakcie prac nad PBN 2.0 zapowiadano taką możliwość, m.in. dzięki dedykowanemu API.
Biblioteka nigdy nie przekazywała danych do Modułu Repozytoryjnego PBN.
- 24 lutego 2015 r. - ukazuje się Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015 poz. 249). Zgodnie z art. 9 tej ustawy Jednostki naukowe [...] wprowadzą do Systemu Informacji o Nauce dane i informacje, o których mowa w art. 4cust. 3 i 10 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Dane i informacje wprowadza się za okres od dnia 1 stycznia 2013 r.
- 8 kwietnia 2015 r. - zmiana operatora technicznego bazy PBN, zostaje nim Index Copernicus International. IC przejęła system od jego twórcy, którym jest ICM (Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego, Uniwersytet Warszawski).
- Ukazuje się "Zarządzenie nr 63 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2015 r. w sprawie dokumentowania i upowszechniania dorobku naukowego pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach". Bibliografia Dorobku Pracowników UŚ staje się źródłem informacji o publikacjach dla systemów uczelnianych oraz ministerialnych.
- Programowaniem i testowaniem procedury eksportowej, umożliwiającej wyrzut danych z Bibliografii Dorobku Pracowników UŚ do PBN, zajęły się: firma Max Elektronik (twórca systemu na którym oparta jest Bibliografia), Biblioteka UŚ oraz pracownicy Pionu Dyrektora ds. Informatyzacji UŚ.
- W kwietniu 2015 r. zgodnie z zasadami przyjętymi przez operatora PBN Biblioteka UŚ w porozumieniu z Działem Nauki zainicjowała powołanie Menadżerów PBN w jednostkach naukowych Uniwersytetu Śląskiego.
- 25 maja 2015 r. - wchodzi w życie Ustawa o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 249).
- W czerwcu 2015 r. nasilają się kłopoty z działaniem systemu PBN. Baza była co kilka dni zamykana co utrudniało prace nad testowaniem procedury eksportowej z Bibliografii Dorobku.
- 4 lipca 2015 r. - wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 czerwca 2015 r. w sprawie Systemu Informacji o Nauce (Dz.U. 2015 poz. 944 ze zm.) zawierające szczegółowy zakres danych dla poszczególnych typów publikacji, jak również terminy ich przesyłania do systemu.
- 10 lipca 2015 r. - ukazuje się Komunikat w sprawie terminu wprowadzania danych i informacji do Systemu Informacji o Nauce w ramach Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym „POL-on”. W Komunikacie tym Sekretarz Stanu prof. Marek Ratajczak informuje, że po upływie ww. terminu [czyli nakazanego ustawą terminu przekazania danych - 25 sierpnia 2015 r.] nadal będzie możliwe uzupełnianie i korygowanie wprowadzonych informacji, a MNiSW planuje przeprowadzenie analizy procesu wprowadzania danych po rozpoczęciu roku akademickiego 2015/2016.
- Całkowite wyłączenie PBN między 17 lipca a 06 sierpnia 2015 r. w związku z koniecznością dostosowania PBN do Rozporządzenia z 4 lipca.
- Do 6 sierpnia 2015 r. - funkcjonuje jedynie „stara” wersja PBN (później nazwana Modułem Repozytoryjnym PBN), która nie uwzględnia możliwości wpisania nowych informacji zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym systemu.
- 7 sierpnia 2015 r. (okres urlopowy) zostaje ogłoszone powstanie Modułu Sprawozdawczego, który ma służyć jako miejsce składania sprawozdań jednostek naukowych.
- Biblioteka UŚ zawiadamia o sytuacji władze Uczelni i Dział Nauki, oraz zwraca uwagę na konieczność powołania przez kierowników jednostek tzw. Importerów Publikacji. Letni termin wprowadzenia zmian w PBN uniemożliwił władzom UŚ natychmiastowy kontakt z kierownikami Wydziałów. W Bibliotece rozpoczynają się prace nad nową procedurą przekazywania danych do PBN zgodną ze zmienionym standardem pliku importowego (.xml).
- 25 sierpnia 2015 r. - graniczna data przekazania pierwszej partii danych (za lata 2013-2015) do Polskiej Bibliografii Naukowej (trzy miesiące od uprawomocnienia się Ustawy o finansowaniu nauki).
- Operator PBN decyduje o zamknięciu wersji testowej Modułu Sprawozdawczego dla osób niebędących Importerami.
- 29 września 2015 r. - pierwsze szkolenie pt. „Polska Bibliografia Naukowa w kontekście obowiązków sprawozdawczych jednostek naukowych na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie Systemu Informacji o Nauce 2015”. Warszawa (prowadzenie: Index Copernicus International).
- Biblioteka prowadzi szkolenia dla ponad 50 osób wyznaczonych jako Importerzy Publikacji w jednostkach UŚ (terminy: 07.10., 12.10, 15.10, 27.10.). W połowie miesiąca następuje pierwszy eksport plików .xml dla Importerów do wgrania, uzupełnienia i zamknięcia w Module Sprawozdawczym - ponad 9 tysięcy tytułów z lat 2013-2014 oraz 2015.
- 12 października 2015 r. - drugie szkolenie pt. „Polska Bibliografia Naukowa w kontekście obowiązków sprawozdawczych jednostek naukowych na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie Systemu Informacji o Nauce 2015”. Warszawa (prowadzenie: Index Copernicus International). Po raz pierwszy pojawia się informacja o konieczności „zatwierdzenia sprawozdania” co jest formalnym potwierdzeniem jego złożenia w PBN-S.
- 30 października 2015 r. - data złożenia pierwszego sprawozdania za okres 1 stycznia 2013 - 30 września 2015 r. do PBN-S. Wszystkie jednostki naukowe UŚ zdążyły zamknąć sprawozdania w terminie.
- 30 stycznia 2016 r. - data złożenia drugiego sprawozdania za okres 1 października - 31 grudnia 2015 r. Wszystkie jednostki naukowe UŚ zdążyły zamknąć sprawozdania w terminie.
- Do maja 2016 r. łączna liczba artykułów, monografii i rozdziałów z monografii wyeksportowanych z Bibliografii Dorobku i przesłanych Importerom Publikacji wyniosła ponad 13 tysięcy tytułów w pięciu "transzach".
- 11 marca 2016 r. - ukazuje się Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie Systemu Informacji o Nauce (Dz.U. 2016, poz. 309). Zgodnie z tym rozporządzeniem zmieniono częstotliwość składania przez jednostki z kwartalnej na półroczną. Określono w nim również daty składania sprawozdań na: 31 sierpnia (dane za okres 1 stycznia - 30 czerwca) i 28 lutego (dane za okres 1 lipca - 31 grudnia).
- 1 kwietnia Index Copernicus informuje, że nie będzie dłużej operatorem technicznym systemu PBN.
- 8 kwietnia - zmiana operatora technicznego PBN, zostaje nim Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy.
- 4-23 kwietnia 2016 r. - zamknięcie PBN w związku ze zmianą operatora technicznego.
- 25 kwietnia OPI uruchamia środowisko testowe z zestawem dwóch aplikacji: dotychczasowej aplikacji PBN rozszerzonej o nowe funkcje oraz nowej aplikacji sprawozdawczej.
- 28-29 czerwca - OPI organizuje szkolenie "Techniczne aspekty wprowadzania danych do nowego Modułu Sprawozdawczego PBN", 28-29 czerwca 2016 r..
- 5 lipca - uruchomienie produkcyjnej wersji dwóch aplikacji do wprowadzania danych do Modułu: klasycznej, wzbogaconej o nowe funkcje (https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/) oraz całkiem nowej (https://pbn-ms.opi.org.pl/pbn-report-web/).
- 1 sierpnia - operator systemu informuje Importerów o nowej interpretacji przepisów dostarczonej przez MNiSW. Według niej w opisach rekordów rozdziałów z monografii należy uzupełnić informacje o redaktorach monografii - zarówno w rekordach wprowadzanych na bieżąco jak i już zamkniętych w sprawozdaniach.
- 31 sierpnia - data złożenia trzeciego sprawozdania (dane za okres 1 stycznia - 30 czerwca). Wszystkie jednostki naukowe UŚ zamknęły sprawozdania w terminie.
- 27-28 października OPI organizuje szkolenie "Techniczne aspekty dostosowania systemów POL-on i PBN do przepisów kompleksowej oceny jednostek naukowych za lata 2013-2016".
- 27 grudnia 2016 r. ukazuje się "Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27.12.2016 r. w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych"
- 13 stycznia 2017 r. OPI publikuje "Podręcznik użytkownika - Ankieta jednostek w systemie PBN" i informuje, że w związku z tym, że Rozporządzenie w sprawie kategoryzacji określa szereg danych niezbędnych w procesie oceny, ale nieprzechowywanych dotąd w systemie PBN, konieczne będzie uzupełnienie tych danych w nowym widoku specjalnym systemu. Podano wstępnie daty nowych szkoleń z obsługi systemu PBN.
- 24 i 26 stycznia 2017 r. odbywa się szkolenie Ankieta jednostki za lata 2013–2016 wraz z przedstawieniem modułu do obsługi ankiety jednostki w systemie PBN.
- 17 lutego na środowisku produkcyjnym nowej aplikacji PBN udostępniony zostaje Moduł Danych do Ankiety Jednostki w PBN wraz z dedykowanym podręcznikiem użytkownika.
- 3 marca OPI informuje o rozpoczęciu procesu codziennej archiwizacji danych między godziną 0:30 a 03:00. W tym czasie rekordy nie będą dostępne do edycji. Dodano możliwość ręcznego zablokowania publikacji do archiwum.
- 13 marca następuje awaria systemu na skutek której jednostki tracą część aktualnych informacji o publikacjach w PBN. Po wdrożeniu działań naprawczych następuje konieczność przywracania utraconych danych z kopii znajdujących się w nowej aplikacji środowiska testowego.
- 23 marca w celu usprawnienia pracy w PBN dodano nowe funkcjonalności m.in. możliwość tworzenia kopii zapasowych na żądanie, ujednolicanie autorów, ręczne archiwizowanie zablokowanych tytułów.
- 27 marca MNiSW ogłasza komunikat o przedłużeniu terminu składania wniosków o przyznanie kategorii naukowej przez jednostki naukowe lub uczelnie. Nowy termin to 21 kwietnia 2017 r.
- 21 kwietnia jednostki naukowe UŚ zamykają ankiety jednostek w PBN.
- 30 czerwca na aplikacji klasycznej PBN operator systemu wyłącza Moduł Sprawozdawczy. Od tego momentu sprawozdawanie dorobku odbywa się tylko na nowszej aplikacji.
- Na początku lipca pojawia się nowa odsłona portalu PBN. w której dodano m.in.: Moduł Analityczny, nowy panel wyszukiwania bez zalogowania, cytowania z Crossref, możliwość dodania informacji o ORCID.
- 2 października w nowej aplikacji PBN zaimplementowano nowe funkcjonalności (m.in. nowe raporty z pracy w systemie, Moduł Analityczny dla czasopism, rozszerzone API, zmieniono przekazywanie danych o osobach przez system POL-on - w nowszej wersji pojawią się doktoranci ) oraz przeprowadzono masową archiwizację publikacji. W tym dniu aplikacja była wyłączona.
- 14 grudnia wprowadzono Regulamin użytkowania serwisu PBN oraz możliwość wgrywania pełnych tekstów publikacji.
- Od 15 do 19 marca 2018 r. nastapiła przerwa techniczna (m.in. masowa archiwizacja danych, odświeżenie indeksów).
- W lipcu 2018 r. wprowadzone zostały zmiany podnoszące poziom bezpieczeństwa korzystania z gromadzonych przez system danych oraz poprawienie czytelności wybranych interfejsów systemu: zmieniono sposób użycia klucza do uwierzytelniania w API, w nowej aplikacji PBN zmieniono interfejsy aktualności i API, dodano opcję powiązania konta użytkownika PBN z odpowiednim profilem osoby z wykazów osób systemu POL-on.
- Od 1 stycznia 2019 r. kontakt z zespołem wsparcia użytkowników systemów PBN i POL-index będzie się odbywał wyłącznie za pośrednictwem systemu zgłoszeń, zrezygnowano z adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
- W lutym 2019 pojawia się Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.
- 19 lipca 2019 r. na stronie WWW PBN pojawia się komunikat o planowanych zmianach w systemie PBN : o konieczności wprowadzenia nowej wersji PBN 2.0, zamknięciu Modułu Repozytoryjnego PBN, integracji z ORCID, informacja o masowym zasilaniu PBN 2.0 poprzez dedykowane API oraz nowych polach w Module Sprawozdawczym PBN. Zapowiedziano, że wraz ze zmianami opracowane zostaną materiały mające na celu pomoc w interpretacji nowych pól i przebiegu procesu.
- 23 lipca 2019 r. Aktualizacja regulaminu serwisu PBN i POL-index.
- 17 października 2019 r. Korespondecja z OPI przypominająca, że zgodnie z zapisami Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, podmioty naukowe mają czas do 31 marca 2020 roku na uzupełnienie danych wymaganych przez nowowprowadzone przepisy.
- 20 stycznia 2020 r. pojawia się Wersja testowa systemu PBN 2.0 o nazwie Alpha. PBN 2.0 Alpha jest pierwszym wydaniem systemu PBN 2.0 i odzwierciedla rzeczywiste funkcje systemu w zakresie dodawania publikacji.
- 17 lutego 2020 r. korespondencja z OPI podejmująca tematy: migracjI danych z PBN MS do PBN 2.0, zadań do wykonania w procesie migracji oraz roli Importera Publikacji dla całego podmiotu.
- 20 lutego OPI informuje o udostępnieniu wersji testowej narzędzia Hub Migracyjny, którego zadaniem jest przeprowadzenie wszystkich podmiotów przez proces migracji danych z Modułu Sprawozdawczego PBN do PBN 2.0.
- 4 marca pojawia się Hub Migracyjny - wersja produkcyjna.
- 17 marca publikowana zostaje wersja produkcyjna systemu PBN 2.0 w trybie do odczytu. Udostępniona wersja systemu pozwala na przeglądanie danych gromadzonych w systemie PBN Moduł Repozytoryjny oraz zapoznanie się z funkcjonalnościami systemu PBN 2.0.
- 28 kwietnia - ostatni dzień pracy w narzędziu Hub Migracyjny.
- 29 kwietnia -wyłączenie wszystkich elementów ekosystemu PBN Moduł Sprawozdawczy. Tym samym Moduł Sprawozdawczy kończy swoje funkcjonowanie.
- 18 maja udostępniona została wersja produkcyjna systemu PBN 2.0. System dostarcza Profil Autora, czyli funkcjonalności dla autorów indywidualnych, oraz Profil Instytucji zawierający pakiet funkcjonalności dla podmiotów.
- 24 lipca - OPI udostępnił w wersji produkcyjnej systemu możliwości filtrowania i wyszukiwania publikacji w Profilu Instytucji (autor, rok, dyscyplina, rodzaj publikacji). Oprócz ręcznego wprowadzani nowego dorobku lub uzupełniania braków w istniejących rekordach modułu repozytoryjnego istnieje też możliwość doładowania publikacji w wersji jaką mieliśmy w Hubie Migracyjnym – jednak ta opcja uniemożliwia późniejszą edycję tytułu.
- 24 września - udostępnienie wersji demonstracyjnej aplikacji SEDN (https://sedn-demo.opi.org.pl/) – narzędzia do obsługi procesu ewaluacji jakości działalności naukowej podmiotów. Jak wyjaśnia OPI: konta użytkowników, które powstaną w wersji demo będą przeniesione na środowisko produkcyjne (styczeń 2022); przez ten czas aplikacja będzie pracować na aktualnych danych pochodzących z głównej aplikacji POL-on i PBN. Aktualizacja danych nie będzie tak częsta jak na docelowym środowisku produkcyjnym; zakres funkcjonalności będzie sukcesywnie poszerzany; będzie można symulować w SEDN dobór osiągnięć do zestawienia najbardziej optymalnego zestawienia danych ewaluowanych.
- 25 września : Szkolenie SEDN 09.11.2020r „Nowa aplikacja ekosystemu POL-on”.
- 25 stycznia 2021 r. : Nowa wersja SEDN DEMO v0.0.1.
- 11 lutego : Nowa wersja SEDN DEMO v0.0.2 (hotfix).
- 19 lutego z przyczyn technicznych odsunięto na późniejszy termin wdrożenie wersji systemu, która miała rozpocząć proces dobowej aktualizacji danych.
Zgodnie z decyzją MNiSW każdy pracownik prowadzący działalność naukową musi posiadać profil System ORCID. Profil ten można uzupełnić m.in. o informację dotyczącą dorobku publikacyjnego. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska Biblioteka UŚ zaprojektowała narzędzie umożliwiające eksport publikacji (artykuły, książki oraz rozdziały) do formatu umożliwiającego wgranie do ORCID dorobku znajdującego się w Bibliografii.
Pliki .bib generowane są na zamówienie i przesyłane do zainteresowanych razem z instrukcją wgrywania oraz edycji w obrębie systemu ORCID.
Kontakt w tej sprawie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jest to otwarta i bezpłatna platforma utrzymująca rejestr unikalnych identyfikatorów dla naukowców i instytucji z całego świata, bez względu na reprezentowaną dyscyplinę. Wdrażany od 2012 r. ORCID pozwala na jednoznaczną identyfikację pracowników nauki i ich dorobku publikacyjnego w obrębie specjalistycznych baz danych, repozytoriów oraz serwisów społecznościowych. W przeciwieństwie do identyfikatorów stosowanych lokalnie w elektronicznych źródłach informacji (np. ResearcherID w Web of Science Core Collection) jest narzędziem uniwersalnym pozwalającym na zintegrowanie w obrębie jednego systemu kompletu danych na temat prowadzonej działalności naukowo-badawczej.
Zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej" każdy pracownik prowadzący działalność naukową składając wymagane oświadczenia (m.in. o dyscyplinie) musi posiadać profil w ORCID.
Informację o publikacjach można wprowadzić do ORCID na kilka sposobów:
• przez integrację z bazami danych (m.in. Scopus, Web of Science, MLA International Bibliography, CrossRef),
• przez ręczne dodanie poszczególnych tytułów,
• przez import plików otrzymanych z Biblioteki UŚ
Bibliografia:
- Struktura plików bazy bibliograficznej. W: Bib.TeX [on-line], [dostęp 01.02.2019]. Dostępny w: https://pl.wikipedia.org/wiki/BibTeX
- Identyfikacja autorów w serwisach dla naukowców / J. Przyłuska, J. Ortman, A. Radomska.- Forum Bibl. Med. 2013 R. 6 nr 2 (12), s. 223-230
- ORCID - identyfikator, który każdy naukowiec powinien mieć / E. Kulczycki 19 czerwca 2017. [on-line], [dostęp 01.02.2019]. Dostępny w: http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/orcid-identyfikator-ktory-kazdy-naukowiec-powinien-miec/
- Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej. [on-line], [dostęp 01.02.2019]. Dostępny w: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12314505
- Importing works from a BibTeX file. W: Add works to your ORCID record [on-line], [dostęp 01.02.2019]. Dostępny w: https://support.orcid.org/hc/en-us/articles/360006973133
Dane do Portalu Pracownika dotyczące publikacji pobierane tylko i wyłącznie z Bibliografii Dorobku Pracowników UŚ. Eksport z bazy bibliotecznej odbywa się w odstępach tygodniowych, a pliki eksportowe w formacie .txt są do Portalu pobierane i wgrywane automatycznie.
Biblioteka UŚ zgodnie z załącznikiem do pisma Prorektora ds. Badań Naukowych z dnia 17 lipca 2018 r. przypisała punktację do artykułów, książek i rozdziałów opublikowanych w latach 2017-2019. Punktacja z lat wcześniejszych jest widoczna wybiórczo i służy celom statystycznym i poglądowym.
Jest to system wewnętrzny Uczelni - logowanie odbywa się poprzez wprowadzenie loginu i hasła w Centralnym Systemie Uwierzytelniania Uniwersytetu Śląskiego (CAS). Portal został wdrożony pod koniec 2016 r. jako jeden z Systemów Informatycznych Uniwersytetu Śląskiego.
Celem Portalu jest umożliwienie kierownikom jednostek monitorowanie postępów podległych im naukowców, w obszarach takich jak:
- dorobek publikacyjny (wraz z rankingami oraz danymi pobieranymi z PBN),
- działalność badawczo-rozwojowa (informacja o zadeklarowanych dyscyplinach wiedzy),
- projekty wynalazcze,
- projekty badawcze oraz wnioski o granty,
- informacja o widzialności w Sieci (konta ORCID, Google Scholar, ResearchGate).
Serwis Portal Pracownika umożliwia przeglądanie zarówno publikacji znajdujących się w Bibliografii UŚ jak i w Module Sprawozdawczym PBN (tylko rekordy o statusie PBN-AR). Opisy publikacji wprowadzonych lub zmodyfikowanych w bazach źródłowych po dacie ostatniej aktualizacji (wyświetlanej w portalu) pojawią się dopiero po aktualizacji następnej.
Aktualnie z katalogu PBN pobierane są jedynie publikacje o statusie PBN-AR - czyli takie, które zostały zatwierdzone przez Importera Publikacji w jednostce.
Za wykaz projektów wynalazczych odpowiada Biuro Rzeczników Patentowych UŚ (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Dane są wyświetlane bezpośrednio z USOS. Jeżeli chodzi o dane dot. projektów uzyskanych w zewnętrznych procedurach konkursowych to należy kontaktować się z z Działem Nauki (krajowe projekty badawcze): Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub z Działem Projektów (projekty zagraniczne). Dane z SAP są pobierane w poniedziałek.
Bibliografia Dorobku Pracowników Uniwersytetu Śląskiego
Usługi dedykowane pracownikom UŚ | ||
BIBLIOGRAFIA (wejście do bazy) |
||
ZGŁASZANIE DOROBKU (e-ZGŁOSZENIE) |
||
Q & A | KONTAKT | |
Wykaz jednostek rejestrujących publikacje w Bibliografii Dorobku UŚ |