
Repozytorium Uniwersytetu Śląskiego (Re-BUŚ), czyli platforma do deponowania i upowszechniania dorobku intelektualnego uczelni, świętuje dziś kolejny sukces – liczba publikacji zamieszczonych bazie przekroczyła 20.000.
Repozytorium powstało 19 lutego 2018 r. jako pełnotekstowa otwarta baza danych gromadząca publikacje pracowników, doktorantów i studentów UŚ. Jej uruchomieniu przyświecała idea otwartej nauki i otwartego dostępu (Open Access). Platforma umożliwia prezentowanie w jednym miejscu kapitału i potencjału intelektualnego uczelni, promuje także dorobek naukowy społeczności akademickiej oraz wspomaga proces dydaktyczny. Publikowanie w Re-BUŚ znacząco zwiększa widoczność i zasięg zamieszczonego w nim dorobku naukowego. Opublikowane w bazie prace są bowiem indeksowane przez światowe wyszukiwarki naukowe.
Skąd najczęściej użytkownicy trafiają do Re-BUŚ:
• Google Scholar• CINiBA (w tym Katalog, Bibliografia Dorobku Pracowników UŚ)
• Uniwersytet Śląski
• Multiwyszukiwarki (Ebsco Discovery Service, Primo)
• Facebook i inne media społecznościowe
• Platforma e-learningowa Uniwersytetu Śląskiego
• Katalogi innych bibliotek
• Wikipedia
O rosnącej popularności i wykorzystaniu platformy świadczą statystki (dane za 23.02.2018 – 30.04.2021 na podstawie Google Analytics):
• Użytkownicy: 131970
• Sesje: 207369
• Odsłony: 1142247
• Średni czas trwania sesji: 00:05:44
• Użytkownicy z Polski – 82% (109021)
• Użytkownicy z zagranicy – 18%
• Użytkownicy z Europy – 89%
Rok |
Liczba odsłon |
Liczba użytkowników |
Średni czas spędzony w witrynie |
Unikalne odsłony |
2018 (od 23.02) |
221042 |
5649 |
00:00:44 |
93589 |
2019 |
285301 |
24462 |
00:00:55 |
162939 |
2020 |
471930 |
66845 |
00:01:12 |
290930 |
2021 (do 30.04) |
163975 |
37997 |
00:01:25 |
105848 |
Razem |
1142248 |
131970 |
00:01:03 |
653306 |
Na podstawie Google Scholar do najczęściej cytowanych publikacji zamieszczonych w Re-BUŚ należą aktualnie:
Opis cytowanej pozycji |
Liczba cyt. |
Wilkoń, Aleksander. Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000. |
362 |
Tokarska-Guzik, Barbara. The establishment and spread of alien plant species (kenophytes) in the flora of Poland. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005. |
345 |
Błaszczyk, Małgorzata, Jacek A. Jania, and Jon Ove Hagen. „Tidewater glaciers of Svalbard: Recent changes and estimates of calving fluxes.” (2009). Polish Polar Research, 2009, no. 2, s. 85–142 |
209 |
Żmigrodzki, Piotr. Wprowadzenie do leksykografii polskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009. |
206 |
Witosz, Bożena. Dyskurs i stylistyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2009. |
125 |
Loewe, Iwona. Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007. |
117 |
Warchala, Jacek. Kategoria potoczności w języku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2003. |
117 |
Błaszczyk, Małgorzata, Jacek Jania, and Leszek Kolondra. „Fluctuations of tidewater glaciers in Hornsund Fjord (Southern Svalbard) since the beginning of the 20th century.” (2013). Polish Polar Research, Vol. 34, iss. 4 (2013), s. 327-352 |
116 |
Kolczyński, Mariusz. Strategie komunikowania politycznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2008. |
113 |
Warchala, Jacek. „Dialog potoczny a tekst.” Katowice : Uniwersytet Śląski, 1991 |
116 |
10 publikacji z największą liczbą wejść od 23.02.2018:
Rode, Danuta: Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie: charakterystyka sprawców Liczba odsłon: 4120, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 6568
Jarosz, Ewa: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Liczba odsłon: 1639, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 4255
Dziukiewicz, Julia: Alkoholizm i nadużywanie alkoholu: powszechny problem społeczny. Liczba odsłon: 1323, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 3174
Borzucka-Sitkiewicz, Katarzyna: Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży: jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych. Liczba odsłon: 1213, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 3083
Syrek, Ewa: Zdrowie i wychowanie a jakość życia : perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Liczba odsłon: 1069, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 2075
Huk, Tomasz: The Social Context of the Benefits Achieved in eSport. Liczba odsłon: 782, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 870
Węsierska, Katarzyna: Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym. Liczba odsłon: 770, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 1549
Kwitok, Agnieszka: Przemoc w rodzinie jako źródło zachowań agresywnych młodzieży. Liczba odsłon: 749, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 2837
Przybylska, Irena: Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży. Liczba odsłon: 641, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 1072
Moćko, Natalia; Sroka, Agnieszka; Szlachta, Małgorzata: Wstępna identyfikacja zaburzeń mowy - przesiewy logopedyczne w praktyce nauczyciela. Licza odsłon: 640, liczba pobrań/kliknięć w pdf: 1912
Wśród 10 krajów, z których pochodzi największa liczba użytkowników platformy znajdziemy:
Kraj |
Liczba użytkowników |
Poland |
109021 |
United States |
4516 |
Germany |
1724 |
United Kingdom |
1396 |
China |
1053 |
Ukraine |
560 |
Turkey |
517 |
Spain |
493 |
Italy |
490 |
India |
487 |
Canada |
455 |
Opiekę nad repozytorium sprawuje Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego, jednak platformę współtworzą pracownicy, doktoranci, studenci. Publikacje dostępne są pod adresem: rebus.us.edu.pl. Administratorzy zachęcają do rejestracji i do samodzielnego zamieszczania dorobku naukowego.
Projekt uzyskał dofinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Działalność Upowszechniająca Naukę (DUN)”.