CINIBA - Źródła elektroniczne

In order to personalize content, adjust and analyse ads, and provide safer experience, we use cookies. By using this website, you agree to the collection of information by us. The details can be found at: Privacy policy.
previous arrow
next arrow
Slider

Źródła elektroniczne

There is no translation available.

SCOPUS: wejście do bazyTryb dostępu : online UŚ i UE

Zdalny dostęp: HAN UŚ, Proxy UE

Uwaga: Wejście do bazy SciVal przez system HAN wymaga zalogowania przez HAN, a następnie zalogowania przez swoje indywidualne konto.

SciVal: wejście do bazy

 

SciVal jest narzędziem umożliwiającym analizę działalności naukowej przeszło uczelni oraz instytucji badawczych z całego świata na podstawie danych zawartych w bazie Scopus. Narzędzie to pozwala na wizualizację efektów działalności naukowej uczelni, analizowanie trendów badawczych, porównanie jednostek naukowych w kraju i na świecie, a także pomaga w ocenie potencjalnych partnerów w projektach badawczych.

Każdy użytkownik, który chce skorzystać z narzędzia, musi posiadać osobiste konto założone wcześniej w serwisach ScienceDirect lub Scopus. Konto takie można także założyć bezpośrednio w SciVal wybierając w menu opcję “Register Now”.

There is no translation available.

Emerging Sources Citation Index: wejście przez portal Web of Science (2005 - )Tryb dostępu : online UŚ i UE

Zdalny dostęp: HAN UŚ, Proxy UE

Emerging Sources Citation Index: wejście przez platformę Web of Science (2005 - )

 

Emerging Sources Citation Index jest interdyscyplinarną bazą bibliograficzną z zakresu, w której indeksuje się ponad 7,7 tys. czasopism naukowych. Jest częścią bazy Web of Science Core Collection. Baza może być wykorzystywana do wyszukiwania bibliografii prac naukowych osób lub zespołów badawczych, zawartości czasopism fachowych oraz przede wszystkim do wyszukiwania cytowań prac naukowych w artykułach zarejestrowanych w ESCI.

There is no translation available.

JSTOR wejście do serwisu
Tryb dostępu : online UŚ

Zdalny dostęp: HAN UŚ

JSTOR wejście do serwisu

 

Uniwersytet Śląski rozszerzył prenumeratę bazy JSTOR o książki. Do tej pory UŚ subskrybował 7 kolekcji tematycznych (w sumie ponad 1000 czasopism). Obecnie korzystać można również z ponad 58 tys. książek wydanych do 2018 roku przez blisko 100 wydawnictw. Biblioteka zakupi na własność część z oferowanych ebooków. Będą one dostępne także po zakończeniu prenumeraty.

There is no translation available.

JSTOR wejście do serwisu
Tryb dostępu : online UŚ

Zdalny dostęp: HAN UŚ

JSTOR wejście do serwisu

 

Uniwersytet Śląski rozszerzył prenumeratę do bazy JSTOR o książki. Do tej pory UŚ subskrybował 7 kolekcji tematycznych (w sumie ponad 1000 czasopism). Obecnie korzystać można również z ponad 58 tys. książek wydanych do 2018 roku przez blisko 100 wydawnictw. Biblioteka zakupi na własność część z oferowanych ebooków. Będą one dostępne także po zakończeniu prenumeraty.

Jak korzystać z bazy JSTOR - film
(Uwaga! W filmie pokazano wyszukiwanie i korzystanie z czasopism. Korzystanie z udostępnionych w bazie książek jest analogiczne jak w przypadku czasopism).

There is no translation available.

Czasopisma z nauk o polityce (Palgrave Macmillan): wejście do bazy Tryb dostępu : online UŚ i UE

Zdalny dostęp: HAN UŚ

Czasopisma z nauk o polityce (Palgrave Macmillan) wejście do bazy

Licencja obejmuje dostęp do 5 czasopism z zakresu nauk o polityce:

  • European Political Science,
  • International Politics,
  • International Politics Reviews,
  • Journal of Transatlantic Studies,
  • Security Journal

    W 2020 roku wydawnictwo Palgrave Macmillan stało się częścią Springer Nature, więc prenumerowane czasopisma dostępne są na platformie SpringerLink.
There is no translation available.

Członkostwo UŚ w MDPI IOAP umożliwia wszystkim pracownikom 10% zniżkę na publikację.

Aby  uzyskać rabat za publikację artykułu należy:

  •     po dodaniu artykułu do bazy wybrać opcję Display Submitted Manuscripts
  •     z prezentowanej listy instytucji wybrać: University of Silesia.

Pytania proszę kierować na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

There is no translation available.

Wyszukiwanie otwartych czasopism


DOAJ - Directory of Open Access Journals
Jest to największa baza indeksująca informacja czasopisma otwarte (open access). Obecnie prezentuje dane o ok 16 tys. recenzowanych czasopism ze 134 krajów z wszystkich dyscyplin. Czasopisma można wyszukiwać po dyscyplinie lub tematyce (np. Language and Literature), a następnie filtrować wg różnych kryteriów (język publikacji, kraj wydawcy, rodzaj otwartej licencji czy też informacja o pobieranych opłatach).

Wyszukiwanie otwartych czasopism w Web of Science

Do wyszukiwania czasopism indeksowanych w Web of Science służy Master Journal List. Wyszukiwanie obejmuje ponad 24 tys. czasopism indeksowanych w bazach Web of Science. Wyszukiwać można wg różnych kryteriów (tytuł, ISSN), a następnie ograniczać wyniki wybierając kategorię tematyczną, kraj, język, częstotliwość. Wyszukane  w ten sposób wyniki można ograniczyć do ponad 5 tys. czasopism otwartych ("listed in Directory of Open Access Journals").

Wyszukiwanie otwartych czasopism w bazie Scopus

W bazie Scopus jest specjalna zakładka (Sources) pozwalająca na wyszukiwanie czasopism. Wyszukiwać można po tytule, dyscyplinie czy wydawcy, a następnie ograniczyć uzyskane wyniki do ponad 6 tys. czasopism otwartych ("Display only Open Access journals").

Wyszukiwanie polskich otwartych czasopism w bazie Arianta

W bazie Arianta należy wybrać tryb wyszukiwania zaawansowanego, następnie zaznaczyć opcję "tylko naukowe", a w polu licencja wybrać "dowolna OA".
There is no translation available.

W 2021 roku autorzy afiliowani w polskich instytucjach mogą publikować swoje artykuły w otwartym dostępie bez żadnych dodatkowych opłat w wybranych wydawnictwach. Koszty publikacji artykułów w ramach programu są pokrywane z opłaty za licencję krajową ze środków pochodzących z MEN. Więcej informacji na stronie Wirtualnej Biblioteki Nauki.

Elsevier
Springer
Science Advances
Scoap3
American Chemical Society
Cambridge University Press
Institute of Physics
Oxford University Press

Elsevier

Liczba artykułów objęta programem: 1500 (dotyczy artykułów wysłanych do czasopisma - złożenie manuskryptu - od 1 stycznia 2021 r., przy czym artykuły można zgłaszać do programu po recenzjach i po przyjęciu do publikacji) Program obejmuje 1777 czasopisma hybrydowe oraz gold open access Wydawnictwa Elsevier. Lista ta nie obejmuje niektórych czasopism współwydawanych przez Elsevier, w których publikacje otwarte są finansowane na specjalnych zasadach i nie mogą być realizowane w ramach programu krajowego. Programy obejmują następujące typy artykułów: Case Reports, Data, Full Length Articles, Micro Articles, Software, Reviews, Replication Study, Short Communications, Short Surveys, Videos, Practice Guidelines i Protocols.

Autor korespondencyjny, którego artykuł został zrecenzowany i zaakceptowany do publikacji, otrzymuje od Elsevier link do formularza Rights and Access. Formularz służy do wyboru publikacji w modelu subskrypcyjnym lub otwartym (gold open access) oraz umożliwia skorzystanie z programu dla polskich autorów. W formularzu należy wskazać organizację, która powinna być zgodna z afiliacją lub jedną z afiliacji przypisanych do autora korespondencyjnego na stronie tytułowej artykułu. Jeśli organizacja, czasopismo oraz typ artykułu są objęte polskim programem, to formularz automatycznie wyświetli autorowi opcję publikacji otwartej finansowanej w całości w ramach programu. Jeśli w momencie wypełniania formularza pula artykułów w programie A na dany rok nie jest jeszcze wyczerpana, to formularz wyświetli opcję pełnego finansowania (Instrukcja).

Springer

Liczba artykułów objęta programem: 2167

Program obejmuje 1983 czasopism hybrydowych Springer. Program nie obejmuje czasopism otwartych BioMed Central oraz SpringerOpen. Program obejmuje artykuły typu OriginalPaper, ReviewPaper, BriefCommunication oraz ContinuingEducation. Program nie obejmuje EditorialNotes, News, Letters.

Autor korespondencyjny otrzymuje email z wydawnictwa informujący o przyjęciu artykułu do publikacji. W e-mailu zawarty jest link do formularza internetowego MyPublication, który powinien zostać wypełniony przez autora korespondencyjnego. W pierwszej części formularza MyPublication autor korespondencyjny musi wskazać swoją afiliację (“Choose your affiliation”) na liście, która zawiera instytucje objęte umowami na publikowanie otwarte ze Springerem. Wybrana afiliacja musi być jedną z afiliacji autora podanych w artykule. Jeśli w momencie wypełniania formularza pula artykułów w programie na danych rok nie jest jeszcze wyczerpana, pojawi się informacja: “Special open access agreement” (Instrukcja). Więcej informacji na stronie na stronie Wirtualnej Biblioteki Nauki.



 

Science Advances

Program jest dodatkiem do licencji krajowej na dostęp do czaospisma Science w latach 2019-2021. Czasopismo Science działa wyłącznie w modelu subskrypcyjnym, a do publikowania otwartego przeznaczone jest osobne czasopismo open-access Science Advances. Krajowa opłata licencyjna Science finansowana przez MNiSW pokrywa koszt publikacji w czasopiśmie Science Advances do 10 artykułów z Polski rocznie. Oferta przysługuje autorom korespondencyjnym afiliowanym w polskich instytucjach objętych licencją Science, którzy wskazali tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. Wydawnictwo samo identyfikuje takie artykuły, ale autorzy korespondencyjni, których artykuły zostały przyjęte do druku, mogą dodatkowo kontaktować się z ICM na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. w celu skorzystania z programu.

Scoap3

Sponsoring Consortium for Open Access Publishing in Particle Physics (SCOAP3) to międzynarodowe konsorcjum instytucji naukowych, agencji finansujących naukę oraz bibliotek z 27 krajów, koordynowane przez CERN, które od początku roku 2014 finansuje otwarte publikacje naukowe z zakresu fizyki cząstek. Obecnie konsorcjum posiada umowy z wydawcami na okres 2020-2022 obejmujące 3 czasopisma APS (finansowane częsciowo ze SCOAP3 oraz subskrypcji), 2 czasopisma Springer, 2 czasopisma Elsevier oraz po 1 czasopiśmie IOP, OUP i Uniwersytetu Jagiellońskiego, patrz scoap3.org. Czasopisma te są w całości lub w części finansowane ze środków SCOAP3. W czasopismach tych mogą publikować wszyscy naukowcy z krajów uczestniczących w konsorcjum i nie ponoszą za to żadnych opłat indywidualnych. W przygotowaniu SCOAP3 uczestniczyły polskie grupy badawcze tworzące krajowe konsorcjum „Polska Fizyka Cząstek”, którego koordynatotem jest IFJ PAN. ICM działając na wniosek tego konsorcjum oraz we współpracy z CERN wynegocjował obniżki kosztów licencji Elsevier, Springer, IOP oraz APS z tytułu zmiany modelu czasopism SCOAP3, podpisuje umowy z CERN (obecnie na lata 2020-2022) oraz finansuje składkę Polski na program ze środków MNiSW w ramach WBN.

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej ACS 2020-2022

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje wszystkie czasopisma z kolekcji ACS Web Editions, w tym czasopismo otwarte Central Science i Omega oraz pozostałe 59 czasopism hybrydowych. Program obejmuje wszystkie typy artykułów za wyjątkiem: Additions and Corrections, Expressions of Concern, Retraction, In This Issue, Introducing our Authors. Program pozwala na publikację otwartą na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku (uwaga: decyduje data “Manuscript Acceptance Date” określana czasem w artykułach jako “Revised”). W 2020 r. dostępna była pula 300 artykułów wyczerpana 9.12.2020. W roku 2021 dostępna jest pula 324 artykułów. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjęcia do publikacji.

Autorzy, którzy wysyłają artykuły do recenzji w czasopiśmie ACS, powinni zwrócić uwagę, że na tym etapie (“online manuscript submission process”) wypełniają formularz on-line, w którym powinni wybrać swoją afiliację z listy instytucji. Zalecane jest także, ale nie obowiązkowe, podanie adresu email z domeny tej instytucji. Po zaakceptowaniu artykułu do publikacji autor wypełnia formularz Journal Publishing Agreement (JPA). Formularz automatycznie rozpoznaje na podstawie wcześniej wskazanej afiliacji, czy artykuł jest uprawniony do programu i oferuje autorowi publikację OA w ramach programu z zachowaniem praw autorskich. Autor może także zrezygnować z praw autorskich, co nie wyklucza z programu, ale nie jest rekomendowane przez ICM, lub wybrać publikację w modelu tradycyjnym. W przypadku wyboru przez autora publikacji OA, system przesyła informację o artykule do ICM, który sprawdza, czy odpowiednia afiliacja jest podana w artykule, oraz potwierdza włączenie artukułu do programu. Autorzy, którzy po akceptacji artykułu nie dostali propozycji włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. załączając aktywny link DOI do artykułu, a jeśli ten link nie jest aktywny, to stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w ACS pod adresem This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej CUP

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje 376 otwartych i hybrydowych czasopism CUP, ale autor z danej instytucji jest uprawniony do bezpłatnego publikowania otwartego tylko w czasopismach z tej kolekcji, którą subskrybuje ta instytucja, patrz spis czasopism w kolekcjach z informacją o dostępności w programie. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w biążacym roku. W 2020 r. zostało opublikowane ok. 48 artykułów (lista nie jest jeszcze zamknięta), a w 2021 r. dostępna jest pula ok. 110 artykułów, co zależy od ostatecznej liczby uczestników i ich subskrypcji i zostanie sprecyzowane w momencie podpisaniu nowych umów na 2021 r.

Autorzy korespondencyjni, którzy wysyłają artykuł do recenzji, powinni wykazać swoją przynależność instytucjonalną, np. podając swój identyfikator Orcid. Zalecane jest także korzystanie z emaila instytucjonalnego, co ułatwi identyfikakcję instytucji autora. Po recenzjach oraz po zaakceptowaniu artykułu przez zespół redakcyjny czasopisma, autor otrzyma wiadomość email wraz z linkiem do strony danego czasopisma, na której znajdują się formularze niezbędne do przygotowania umowy licencyjnej. Autor, który chce opublikować artykuł otwarty, powinien wybrać jeden z dwu formularzy w sekcji „Open Access Articles” oraz wybrać wersję licencji Creative Commons. Wybór formularza zależy od tego, czy właścicielem praw autorskich danej publikacji jest autor/autorzy publikacji, czy też jego/ich pracodawcy. Po wypełnieniu i złożeniu formularza przez autora, artykuł jest kierowany do zatwierdzenia publikacji w ramach programu przez koordynatora, a po zakończeniu procesu autor otrzyma wiadomość email z potwierdzeniem, że artykuł zostanie opublikowany w otwartym dostępie. Cały proces opisany jest krok po kroku w przewodniku „Step-by-step guide to publishing Open Access in Cambridge Journals”.

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej IOP

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum IOP. Program obejmuje 42 hybrydowe czasopisma IOP oraz typy publikacji: research paper, special issue paper, letter. Program pozwala na publikację na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. W 2020 r. zostało opublikowane 58 z puli 60 artykułów, a w 2021 r. dostępna jest ponownie pula 60 artykułów. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjmowania artykułów do publikacji.

IOP rozpoznaje artykuły uprawnione do programu na podstawie afiliacji podanej przez autora korespondencyjnego w formularzu przy wysyłaniu manuskryptu do czasopisma. W ramach nowego systemu wprowadzonego przez IOP w 2021 r. autor wypełnia dodatkowy formularz w trakcie recenzji albo zaraz po akcpetacji artykułu. W tym formularzu autor ma możliwość wyboru publikacji OA w ramach programu i z zachowaniem praw autorskich. W przypadku takiego wyboru system przesyła informację o artykule do ICM, który sprawdza, czy odpowiednia afiliacja jest podana w artykule, oraz potwierdza włączenie artukułu do programu. Autorzy, którzy wraz z akceptacją artykułu nie dostaną propozycji publikacji OA w ramach programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. załączając stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Dostępna jest także broszura o porgramie przygotowana przez wydawcę oraz informacja o programie na stronie wydawcy.

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej OUP

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum OUP, które dodatkowo zgłosiły się do programu publikowania. Program obejmuje 348 czasopism hybrydowych OUP (uwaga: lista zawiera również czasopisma, które nie są włączone do programu, patrz opis w 4. kolumnie). Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów OA przyjętych do publikacji w bieżącym roku. W 2020 r. pula artykułów wynosiła 204, z czego wykorzystano 30 plus artykuły, które są jeszcze w trakcie retroaktywacji (pełna liczba zostanie podana w późniejszym terminie). W 2021 r. pula będzie wynosiła 100 artykułów. Pula ta nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności zgłoszeń dokonywanych przez autorów po przyjęciu artykułów do publikacji.

Autor artykułu zaakceptowanego do publikacji powinień wypełnić formularz on-line zgodnie ze wskazówkami na zawartymi w Instrukcji. Autor korespondencyjny powinien posługiwać się adresem email z domeny instytucji uczestniczącej w programie, co gwarantuje, że system automatycznie prześle zapytanie o weryfikację artykułu do administratora konsorjcum. Autor posługujący się emailem spoza domeny instytucji po otrzymaniu akceptacji artykułu od redakcji powinien dodatkowo skontaktować się z koordynatorem. Koordynatorem licencji i programu OUP od 2021 r. jest firma Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Dostępna jest także informacja o konsorcjum na stronie wydawcy.

There is no translation available.

Cambridge University Press Journals: wejście do bazy Tryb dostępu : online UŚ i UE

Zdalny dostęp: HAN UŚ, Proxy UE

Cambridge University Journals (HSS) wejście do bazy

Licencja obejmuje dostęp do 277 pełnych tekstów wybranych czasopism z zakresu nauk społecznych i humanistycznych zgrupowanych w kolekcji HSS (nauki humanistyczne i społeczne) wydawanych przez Cambridge University Press. Tylko tytuły objęte prenumeratą będą otwierać się w postaci pełnych tekstów i są one w bazie zaznaczone na zielono.

Wykaz czasopism objętych prenumeratą:

There is no translation available.

Tytuł opisu
Wkład działalności naukowej
Dowody działalności naukowej
Charakterystyka wpływu społecznego
Dowody wpływu społecznego
Uzasadnienie interdyscyplinarności działalności naukowej

 

Tytuł opisu

Tytuł podobnie jak w artykule, musi być informatywny i zachęcający do czytania.

Nie może to być wymienienie w punktach różnych form działalności (typu: udział w spotkaniu, wygłoszenie wykładu itp.) W opisie wpływu można uwzględnić kilka różnych związanych ze sobą wydarzeń, ale tytuł musi być wspólny.

Słowa klucze do wykorzystania w tytułach:

  • zastosowanie
  • wykorzystanie
  • zwiększanie (np. świadomości)
  • wzmacnianie (tożsamości)
  • wpływ
  • promowanie
  • inspirowanie

Przykładowe tytuły z REF 2014:

  • Wzmacnianie tożsamości regionalnej i świadomości społecznej na temat dziedzictwa kulturowego poprzez średniowieczne badania rękopisów.
  • Przesąd, gotycka magia i forma kultury: wpływ na życie kulturalne i dyskurs publiczny.
  • Rozwój nowych strategii i wartości dla zachowania, ochrony i prezentacji dziedzictwa kulturowego.
  • Program Exeter dla twórczego pisania i sztuki: tworzenie, inspirowanie i wspieranie nowych form wypowiedzi literackiej.
  • Anne Clifford: podnoszenie świadomości dziedzictwa kulturowego.
  • Genialne kobiety: XVIII-wieczna wystawa Bluestockings w National Portrait Gallery, od marca do czerwca 2008 r.
  • Od strony do sceny: edycja dwóch sztuk Szekspira do użytku w teatrze.
  • Eksponowanie kultur: badania renesansu i jego wpływ na muzea i galerie.
  • Publiczne rozumienie poezji

Wkład działalności naukowej

Co powinno się znaleźć:

  • Charakterystyka działalności prowadzonej w podmiocie (dyscyplinie).
  • Nazwiska pracowników, którzy byli zaangażowani w prowadzenie działalności z tego zakresu. Wszystkie te osoby powinny być autorami publikacji podanymi w „Dowodach wpływu działalności naukowej”.
  • Opisanie rezultatu tej działalności (z powołaniem na wszystkie dowodu wypływu).


Podajemy maksymalnie 5 referencji do dokumentów lub publikacji z lat 1996–2020 ze wskazaniem głównych autorów, którzy byli pracownikami ewaluowanego podmiotu zgłaszającego opis wpływu, oraz okresu prowadzenia działalności naukowej, której wynikami są wskazywane dowody wkładu działalności naukowej.

Dowody wkładu działalności naukowej

Co powinno się znaleźć:

  • opisy bibliograficzne publikacji naukowych z lat 1996–2020 (starsze publikacje można wskazać o ile skutek prowadzonych wówczas badań, czyli wpływ społeczny, miał miejsce w latach 2017–2020)
  • maksymalnie można podać 5 publikacji
  • autorzy muszą być pracownikami ewaluowanego podmiotu (wymienieni w punkcie wyżej)
  • w odniesieniu do autorów należy podać okres prowadzenia działalności naukowej

Charakterystyka wpływu społecznego

Co powinno się znaleźć:

  • Związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy prowadzoną działalnością naukową a deklarowanym wpływem społecznym.
  • grupa beneficjentów, która skorzystała z wyników badań;
  • zasięg wpływu społecznego czyli jakie są społeczne, ekonomiczne, środowiskowe lub kulturowe korzyści z badań i odkryć naukowych;
  • konkretne obszary działalności oraz tego które z nich przyczyniły się do zaistnienia wpływu społecznego;
  • zmiany jakie zaszły (w obszarze prawa, kultury, edukacji itp.) i kto konkretnie (grupy, organizacje) z nich skorzystał;
  • zasięg wpływu społecznego, czyli jakie są społeczne, ekonomiczne, środowiskowe lub kulturowe korzyści z badań i odkryć naukowych;

Wszystkie te elementy powinny zostać poparte konkretnymi danymi i dowodami wpływu, np. nie wystarczy napisać, że dane są dostępne w internecie, więc zjawisko ma zasięg międzynarodowy. Takie stwierdzenie trzeba podeprzeć twardymi danymi, np. statystykami z Google Analytics. Zasięg należy rozpatrywać nie tyle w sensie geograficznym, co raczej w kontekście tego na ile kompletnie obejmuje zjawisko, którego dotyczy.

Przykłady z opisów:  cykl audycji radiowych, edycja źródeł (ułatwienie zrozumienia tekstów, przybliżenie autora zapomnianego), adaptacje, wprowadzenie nowego kursu akademickiego, cykle wykładów dla uczniów,  bazy danych, przygotowanie słownika, encyklopedii, badania nad pisarzem/poetą nieznanym (mało znanym), przygotowanie strony internetowej z informacjami (tekstami) użytecznymi dla jakiejś grupy społecznej (np. uczniów), przygotowanie specjalnych materiałów na użytek edukacji, organizacja wystawy, organizacja festiwalu.

Dowody wpływu społecznego

Podajemy (maksymalnie 5 dowodów z lat 2017-2020) wraz z datą powstania dowodu

Przykłady dowodów wpływu społecznego np.:

  • informacja o liczbie osób, które wzięły udział w danym wydarzeniu;
  • informacja o oglądalności / słuchalności – na podstawie mediów badających liczbę widzów / słuchaczy;
  • informacja o nakładzie książki (świadczącym o tym, że książka nie trafiła tylko do wąskiego kręgu badaczy, ale że trafiła „pod strzechy”);
  • informacja o nakładzie gazety, w którym ukazał się tekst;
  • wpisy i recenzje blogerów;
  • recenzje w prasie;
  • korespondencja od widzów i słuchaczy;
  • wzmianki w lokalnych i ogólnopolskich mediach;
  • statystyki ze stron internetowych;
  • informacja o tłumaczeniach na inne języki;
  • relacje z publicznych debat (np. na targach książki);
  • nominacje do nagrody;
  • inicjatywa przywracająca pamięć o kimś (np. społeczna zbiórka na renowację zniszczonego grobu);
  • wzrost liczby członków towarzystwa zajmującego się pisarzem/poetą;
  • liczba rekordów w bazie ;
  • liczba przygotowanych (udostępnionych) tekstów;
  • liczba zeskanowanych stron;
  • podziękowania;
  • certyfikaty;
  • cytowania w innych dokumentach, raportach.
Wszystkie dowody wpływu trzeba zapisać w postaci tekstów (PDF), zrzutów ekranu ze stron internetowych (np. komentarze czy recenzje), nagrań audio i/lub wideo, kopii dokumentów, emaili itp. Dokumenty powinny mieć podaną datę. Należy również zwrócić uwagę na wiarygodność tych dokumentów.

Uzasadnienie interdyscyplinarności działalności naukowej o przełomowym znaczeniu dla rozwoju nauki

Należy scharakteryzować, na czym polegała interdyscyplinarność działalności naukowej oraz w jakim sensie ewaluowany podmiot uznaje wyniki swoich badań za przełomowe. Należy wyjaśnić, jaki był wkład pracowników reprezentujących inne dyscypliny naukowe lub artystyczne oraz jakie korzyści wyniknęły ze współpracy. O przełomowości mogą świadczyć odpowiednio wysokie wskaźniki bibliometryczne publikacji podanych jako dowody wkładu działalności naukowej lub też znaczące cytowania, jednoznacznie wskazujące na powyższe dowody wkładu działalności naukowej. O przełomowości dzieł artystycznych mogą świadczyć nawiązania innych znaczących artystów do dzieła lub skala jego rozpowszechnienia.