Od 1 stycznia 2015 roku Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego oferuje nowy sposób zdalnego dostępu do baz danych i źródeł elektronicznych poprzez system HAN.
Warunkiem korzystania z baz danych z komputerów zlokalizowanych poza siecią Uniwersytetu Śląskiego jest posiadanie aktywnego konta w systemie bibliotecznym (Prolib Integro).
Jak zalogować się do baz prenumerowanych przez Uniwersytet Śląski - film instruktażowy
Kto może korzystać z Systemu HAN?
- studenci, doktoranci i słuchacze studiów podyplomowych Uniwersytetu Śląskiego,
- pracownicy oraz emerytowani pracownicy Uniwersytetu Śląskiego.
Jak korzystać z systemu HAN?
Aby skorzystać z dowolnej bazy należy wybrać link (oznaczony jako HAN UŚ) znajdujący się na stronie CINiBA w zakładce Źródła elektroniczne. Każda baza ma swój indywidualny link; można je znaleźć w opisach poszczególnych baz lub w wykazie alfabetycznym i dziedzinowym. Po kliknięciu w odpowiedni link pojawi się okno do logowania, w które należy wpisać login (numer konta - ID lub email przypisany do konta) oraz hasło używane w katalogu elektronicznym (OPAC - Integro).
Co zrobić jeśli nie możemy się zalogować do systemu HAN?
W przypadku problemów z logowaniem o zgłoszenie się do którejkolwiek z bibliotek systemu biblioteczno-informacyjnego UŚ lub przesłanie informacji na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W sytuacji, gdy konto jest zablokowane lub nie została rozliczona opłata za nieterminowy zwrot, prosimy o uregulowanie należności i zwrot książek lub prolongatę terminu. W przypadku blokady konta korzystanie ze zdalnego dostępu nie będzie możliwe.
Czy system HAN wymaga konfiguracji?
HAN nie wymaga dodatkowych instalacji ani konfiguracji przeglądarki internetowej.
Do baz oznaczonych jako han należy stosować przeglądarki obsługujące pełny standard HTML 5. Tj.: Google Chrome 11 (lub wyższa), Apple Safari 5 (lub wyższa), Firefox 4 (lub wyższa), Microsoft IE 10 (lub wyższa), Opera (najnowsza).
Zmiany dotyczące korzystania ze stanowisk komputerowych
Została uruchomiona autentykacja Użytkowników Biblioteki korzystających z Internetu (otwarty dostęp). Dostęp do zasobów Biblioteki Uniwersytetu Śląskiego oraz Uniwersytetu Ekonomicznego nie będzie wymagał logowania – każdy gość Biblioteki będzie mógł z nich skorzystać. Dopiero próba połączenia się z adresami spoza Uczelni (Google, Facebook, Onet itp.) będzie opatrzona koniecznością podania poświadczeń Użytkownika – pojawi się komunikat w przeglądarce internetowej. Przy czym będzie to wymagane tylko przy pierwszej próbie dostępu. Dane będą zapamiętane na cały czas pracy Użytkownika (przy danej stacji).
Dane potrzebne do zalogowania
Z dostępu do Internetu może skorzystać każda osoba posiadająca:
- konto biblioteczne. Sposób logowania: Tak jak do sieci WIFI „CINiBA”
- lub konto w systemie eduroam (https://www.eduroam.pl/). Tak jak do sieci WIFI „eduroam”
Zakończenie pracy
Użytkownik po zakończeniu pracy powinien wylogować się z systemu. W przypadku urządzeń z systemem Linux należy nacisnąć przycisk „Menu zamknięcia systemu” (prawy dolny róg ekranu), a następnie przycisk „Zakończ pracę”

W przypadku urządzeń z systemem Windows należy na pulpicie (prawy dolny róg ekranu) nacisnąć przycisk „Zakończ pracę”.
Użytkownicy obydwu systemów nie będą mieli możliwości wyłączania komputerów.
Wyjątek
Jeśli Użytkownik nie wyloguje się sam, po 20 minutach bezczynności urządzenia sesja Użytkownika zostanie automatycznie rozłączona a dane logowania usunięte. Jeżeli jednak w tym czasie inna osoba zacznie korzystać ze stanowiska, przejmie dane logowania poprzednika. Na pulpitach urządzeń pojawi się komunikat informujący o konieczności zakończenia pracy.